Kultura a sport

V zahrádkářské klubovně se bude "jablkonit"

David Hofrichter  04.05.2001 14:15
Rok 2000Jak již nadpis prozrazuje, v květnu se v hudebním klubu BAŽINA - v Zahrádkářské klubovně v Rychnově u Jbc. n. N, bude dít něco velmi zajímavého a neobvyklého. Pod oním záhadným termínem "jablkonění" se samozřejmě skrývá koncert dnes již velice známe pražské hudební formace, která si říká Jablkoň (nezaměňovat s výstavou jablek, kterou již několikrát v Zahrádkářské klubovně organizoval Český zahrádkářský svaz). Tento koncert proběhne v rámci 16. klubového večera v Zahrádkářské klubovně a to dne 25. 5. 2001, se začátkem od 19.00 hod. Protože skupina Jablkoň vystoupí v našem městě poprvé, může informací chtivý čtenář na nasledujících řádcích získat ucelený přehled o vzniku, vývoji a dnešní podobě skupiny Jablkoň.

Roku 1977 pošťák MICHAL NĚMEC (studoval dirigování a skladbu na Lidové, nyní Ježkově kozervatoři), matematik analytik INGO BELLMANN (kytara na téže škole) a herec IVAN PODOBSKÝ (herectví na Státní konzervatoři) založili v Praze skupinu, která přijala název JABLKOŇ.

Své koncertní začátky si Jablkoň odbyla na Pražských jazzových dnech ve sportovní hale na Folimance, v divadélku v Nerudovce, na Valašském špalíčku a na různých dalších akcích, kde příliš nezáleželo na žánrovém škatulkování, neboť Jablkoň byla nezařaditelná. Posléze však této zvláštní hudbě přicházeli na chuť také folkaři a tak došlo i na Portu, Prázdniny v Telči, Moravské folkové léto, Lipnici a spousty dalších festivalů a klubů.
Koncem osmdesátých let se Jablkoň objevovala především mezi písničkáři či folkovými a trempskými skupinami a příležitostně i mezi jazzmany či rockery. V těchto letech byla také navázána spolupráce s mistrem zvuku Petrem Wernerem z Brna, který se později stal nejen spolupracovníkem, ale dalším (neviditelným) členem skupiny.
Poznávání a zrání let osmdesátých vyvrcholilo pro skupinu vydáním legendárního alba Devátá vlna. Hudba Jablkoně se zároveň objevovala i na různých zahraničních undergroundových výběrech, a dokonce i český rozhlas a televize zaregistrovali existenci Jablkoně.
Dalším vrcholem byly koncerty na festivalech v dánském Skagenu a Roskilde, kde se Jablkoň potkala s - tehdy právě pěrestrojkovým - Bulatem Okudžavou, ale také s hvězdami Suzanne Vega, Joe Cockerem, Gipsy Kings, Pere Ubu a spoustou dalších muzikantů.
Koncem roku 1989 se Jablkoň zprofesionalizovala a rozšířila obsazení o MARTINA CARVANA ze Slaného (studoval kytaru na Lidové i Státní konzervatoři a posléze také na AMU).
Originální jablkoňský styl a otevřené hranice během krátké doby dostaly skupinu do ciziny a Jablkoň začala slavit úspěchy v Evropě. Především Belgie, Holansko a Německo vytvářely pro Jablkoň domácí prostředí. Spojení s vážnohudebním houslovým virtuozem Jaroslavem Svěceným se v roce 1991 proměnilo ve velmi úspěšné album Jablkoň & Svěcený a hned následující rok vyšlo album Baba Aga, které bylo jakýmsi průřezem dosavadní tvorby. Obě alba ve svém studiu CS SOUND JALOVEC natočil a režíroval Petr Werner.
Skupina dál koncertovala a její nezařaditelnost otvírala cestu na festivaly nejrůznějšího zaměření. Tak se stalo, že třeba z punkového doupěte v Rotterdamu se jelo přímo na vážnohudební Flanderen festival do Gentu, zatímco hned následující koncert byl ve folkovém Rudolfstadtu. Příští (nezapomenutelné) Gentské vystoupení pak bylo nadžánrové a odehrálo ve věznici. Zvlášť pro ženy, zvlášť pro muže.
Kromě pokračující koncertní činnosti Jablkoň a Svěcený navázali kontakt s Filmovým symfonickým orchestrem (FISYO). Pod vedením dirigenta Leoše Svárovského tak vznikl program Symfonický Jablkoň, který měl premiéru na Bachovském festivalu ve Frankfurtu n. O. Zvukový záznam z reprisy v pražském Paláci kultury, který natočila Česká televize byl pak použit k vydání alba Symfonický Jablkoň.
V polovině roku 1994 definitivně odešel zakládající Ingo Bellmann a byl nahrazen ĎUSI BURMEČEM z Otrokovic (studium hry na kytaru absolvoval na Státní konzervatoři a AMU). Burmeč se také hned v Babicích u Brna podílel na natáčení dalšího alba Machalaj které vyšlo v roce 1995 a vlastně završilo celou dosavadní etapu činnosti skupiny.
V roce 1997 pak vyšlo písničkové album Písničky, které bylo skoro tak normální, že se v Jablkoňské tvorbě stalo pravděpodobně největším překvapením. S tímto albem, na kterém se podíleli např. Michal Gera, Filip Spálený, Günter Kočí, Mojmír Bártek a další, se skupina zároveň vrátila ke koncertní činnosti v Čechách, kterou předtím na téměř deset let přerušila.
Velký třesk: Ďusi Burmeče nahrazuje muzikant ze Slaného, multiinstrumentalista JOHNNY JŮDL (studující na konzervatoři hru na f...?). K bicím místo Ivana Podobského usedá pražák PETR CHLOUBA (bicí na Státní konzervatoři), a tak z původní sestavy zůstal jen Němec.
Pod folkovou mutací názvu MALÁ LESNÍ JABLKOŇ vyšlo téměř folkové album Bláznivá, na kterém kromě již tradičního hosta, tubisty Filipa Spáleného, hostuje i dětský sbor Skřivánek ze Židlochovic pod vedením Zdenky Vrbové a zpěvačka Iveta Kotrmanová z Liberce.
Koncertní činnost Jablkoň spravedlivě rozděluje mezi zahraniční a domácí scénu. V česku je pak vidění především na podiích folkových a rockových, ale samozřejmě i ostatních např. jazzových, nebo těch vážných.
Začíná se rodit další album projektu Jablkoň a Svěcený, které navazuje na to první z roku 91. Toto album zřejmě příliš nepotěší vyhraněné písničkové příznivce (i když kdo ví), ale zato si jistě přijdou na své otrlí avandgardisté a notoričtí odmítači všeho, co se dá jen tak jednoduše poslouchat.

Obsazení skupiny se pohybuje od dvoučlenné sestavy, přes tříčlennou, čtyřčlennou atd... až do sedmdesátihlavého Symfonického Jablkoně. Uvádíme složení tvrdého jádra skupiny, tzv. malé lesní Jablkoně která také vystoupí v Rychnově u Jablonce n. N.:

Michal Němec (1949) - zpěv, kytara
Služebně nejstarší (zakládající) Jablkoň. Po odchodu Bellmanna téměř výhradní autor. Protože je i největší a nejtěžší, patří mu předsednictví v Jablkoňské správní radě. Kromě pošťáka dělal traktoristu, technika v televizi, kominíka, montéra komínových vložek atp. Jeho posledním civilním zaměstnáním bylo topení v kotelně. Vedle toho, že kdysi sám hrál volejbal, byl dlouhá léta trenérem děvčat a je držitelem několika titulů mistra republiky. Hrával i ragby a spoustu dalších sportů, protože je hravý. Rád přemýšlí o ničem, ale příliš se mu to nedaří. Ostatní koníčky si nechává do důchodu, nebo příštího života.

Martin Carvan (1964) - akustické kytary, sbor
Služebně druhý nejstarší Jablkoň. Nenápadný muž, velmi nápadně hrající na akustickou kytaru. Po slivovicovém puči v roce 99´ se dosadil do funkce vedoucího skupiny. Kytaru vystudoval a teď na ni hraje a hraje a učí. Do Jablkoně vešel rovnou z AMU na doporučení profesora Štěpána Raka. Je členem různých vážnohudebních komorních seskupení a vystupuje i sólově. Protože i on je hravý, také rád sportuje (hlavně tenis a volejbal). Je vytrvalým řidičem; zaspal pouze jednou. Zrušil auto i příves, ale Jablkoň zachoval. Díky, Martine.

Johnny Jůdl (1974) - baskytara, f...?, el.kytara, sbor
Jako nejmladší dostal funkci plavčíka a tu si udržel. Své holohlavé nadřízené provokuje dlouhými vlasy a drzými laufy na některý z nástrojů. Momentálně studuje f...? a svůj čas spravedlivě rozděluje mezi hudbu a spaní. Hraje také se skupinami Trilobeat a Kujooni ze Slaného a v různých komorních formacích, zaměřených na vážnou hudbu. Občas si dá týden hladovku (při ubývající Luně) a stává se slaboučkým jako věchýtek. Přestože nesportuje, je pochopitelně také hravý, neboť bez toho to v Jablkoni nejde.

Do tvrdého jádra skupiny - tzv. velké polní JABLKONĚ, patří ještě

Petr Chlouba (1961) - bicí, perkuse, vibrafon, klávesy, sbor
Je sice služebně nejmladší, ale protože ostříháním se dohola projevil dostatek vkusu, byl při nástupu jmenován šéfem bicí sekce. Od svého předchůdce převzal cit, hravost, hubenou postavu a stravovací zvyky. Na rozdíl od něj přitvrdil a dupák šlape v pravém gardu. Vystudoval bicí, bubnoval s Originálním pražským synkopickým orchestrem (OPSO), hrál na vibrafon a ve freejazzovém "Triju". Nyní vedle Jablkonění ještě učí na bicí, dělá hudebního režiséra a občas zaskočí i mezi frakouny do vážných sfér. Jeho povoláním, zaměstnáním i koníčkem je hudba. Má rád zkratky (často velmi, velmi dlouhé). Tohoto člena základní sestavy Jablkoně však v Rychnově neuvidíme protože skupina vystoupí v sestavě "Malá lesní".

Na závěr uvádíme úplnnou diskografii skupiny Jablkoň: Devátá vlna (1988), Jablkoň a Svěcený (1991), Baba Aga (1992, 1997), Symfonický Jablkoň (1995), Machalaj (1995), Písničky (1997), Bláznivá (1999).

Jablkoň na internetu

KoncertCo dodat. V květnu se v Zahrádkářské klubovně odehraje cosi velmi zajímavého, u čeho by neměl chybět žádný rychnovský konzument živé hudby. Samozřejmě ani tentokrát nezapomene klubový řezník na konzumenty jeho excelentních masných výrobků. A nebo že by se tentokrát podával jablečný závin ...?

Soutěžní otázka na měsíc květen

Jak se jmenuje hudební nástroj, na který hraje jeden ze členů Malé lesní Jablkoně. Tento nástroj se uplatňuje spíše v symfonických orchestrech a lze ho zařadit do skupiny dřevěných dechových nástrojů. Pro hudebně vzdělané čtenáře dodáváme, že se tento nástroj převážně notuje v basovém klíči.
Správná odpověď na minulou soutěžní otázku zní - Škoda 1000 MB.

Město Rychnov u Jablonce nad Nisou

Husova 490
46802 Rychnov u Jablonce nad Nisou

IČO 00262552
Bankovní spojení 963232349/0800

Telefon: +420 488 880 921
Datová schránka: fjxbbm5

Město Rychnov u Jablonce nad Nisou - idatabaze.czMěstské, obecní úřady - idatabaze.cz

Úřední hodiny

Po8:00 – 11:0012:00 – 17:00
Út8:00 – 11:0012:00 – 14:00
St8:00 – 11:0012:00 – 17:00
Čt8:00 – 11:0012:00 – 14:00

Stavební úřad

Po8:00 – 11:0012:00 – 17:00
St8:00 – 11:0012:00 – 17:00
© MěÚ Rychnov u Jabl.n.N.
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.